Programy Zmienione do Formuły Komunikacji Zdalnej

Opublikowano 24 kwietnia 2020

„TKANINA”
PROGRAM ZMIENIONY DO FORMUŁY KOMUNIKACJI ZDALNEJ

kurs Akademia Otwarta – dorośli do sztuki
rok akademicki 2019/2020
prowadzący: dr Elwira Sztetner
elwira.sztetner@asp.waw.pl

 

Zadanie
Temat: ORGAN, ORGANIZM, SUPERORGANIZM
Technika: miękka rzeźba
Temat II: KWARANTANNA, ZOSTAŃ W DOMU, IZOLACJA, TERAPIA, MASKA, RĘKAWICZKI, ODZIEŻ OCHRONNA, WIRUS, PANDEMIA I WSZYSTKO CO KOJARZY SIĘ Z TYM TEMATEM
Technika: dowolna
Czas wykonania: część projektowa 1 spotkania (dwa piątki i dwie soboty zajęć).
Konsultacje i korekty drogą elektroniczną w godzinach zajęć programowych (piątek 1700 – 2100 i sobota 900 – 1300) /
Do piątku zbieramy pytania i projekty, konsultujemy i w sobotę odpisuję do godziny 1300.

W czasie zajęć zdalnych uczestniczki kursu zrealizują prace w technice miękkiej rzeźby. Będzie to kontynuacja zadania z ostatnich zajęć, którego temat brzmi: „Organ, organizm, superorganizm”. Prace można realizować w dowolnej technice mieszczącej się w granicach tkaniny. Do tworzenia obiektów rzeźbiarskich możemy wykorzystywać wszelkie dostępne materiały, które można wiązać, zszywać, splatać, haftować itd. Zachęcam do wykorzystywania technik, które poznałyśmy na zajęciach, ale również tych, których nauczyłyście się Panie wcześniej. Pod pojęciem „tkanina artystyczna” kryje się niezliczona ilość technik: tkactwo, barwienie, makrama, szydełkowanie, robienie na drutach, szycie, filcowanie, haft i wiele innych. Użyjcie tego co macie w domu. Mogą to być niepotrzebne ubrania, tkaniny, torebki foliowe, papier, nici, sznurki, druciki, włóczki lub inne przedmioty.

Projekty w dowolnej formie, zdjęcia prac w trakcie realizacji lub zdjęcia skończonych prac przesyłajcie do 3 kwietnia, do godz. 1700 (termin planowanych zajęć).

Uczestniczki kursu, które z jakiegoś powodu nie mogą realizować powyższego zadania (bo na przykład zostawiły nieukończoną pracę w pracowni), mogą zmierzyć się z drugim proponowanym tematem – do realizacji w dowolnej technice. Inspiracją do pracy niech będzie obecna sytuacja, w jakiej się wszyscy znaleźliśmy. Hasła wywoławcze to: kwarantanna, zostań w domu, izolacja, terapia, maska, rękawiczki, odzież ochronna, wirus, pandemia i wszystko co Wam się kojarzy z tym tematem.

Prace można realizować w dowolnym formacie. Konsultacje w godzinach zajęć, które były zaplanowane zgodnie z programem.

Czekam na Wasze pomysły i zdjęcia prac. Powodzenia!

dr Elwira Sztetner


„GRAFIKA ARTYSTYCZNA” GRUPA I I II
PROGRAM ZMIENIONY DO FORMUŁY KOMUNIKACJI ZDALNEJ

kurs Akademia Otwarta – dorośli do sztuki
rok akademicki 2019/2020
prowadzący: prof. Agnieszka Cieślińska-Kawecka,
mgr Karolina Zimna-Stelmaszewska
agnieszka.cieslinska-kawecka @asp.waw.pl
karolina.zimna-stelmaszewska@asp.waw.pl

 

Zadanie dla obydwu grup modułu „Grafika Artystyczna”
Temat: Ornament (4 kolory plus biały)
Technika: Linoryt tracony
Czas wykonania: 4 spotkania (dwa piątki i dwie soboty zajęć)
Konsultacje i korekty drogą elektroniczną w godzinach zajęć programowych (piątek 1700 – 2100 i sobota 900 – 1300) / Do piątku zbieramy pytania i projekty, konsultujemy i w sobotę odpisujemy do godziny 1300.

Przekazuję również propozycję realizacji nowej techniki graficznej do wykonania w domu, którą przygotowałyśmy.

Temat: Ornament (4 kolory plus biały)

Technika: Linoryt tracony.

Grafika I i II – program zdalny – Linoryt tracony

Na chwilę obecną wiemy, że Akademia pozostanie zamknięta do Wielkanocy. Mam nadzieję, że będziemy mogli zrealizować proces odbijania już po powrocie do pracowni, ale jeśli sytuacja się przedłuży, można ten proces przeprowadzić w warunkach domowych.

Proponujemy nieduży format, aby było wygodnie go realizować w domu. Ręcznie można odbijać za pomocą łyżeczki.

Ale zanim dojdziemy do procesu odbijania, najpierw należy przygotować projekt z podziałem na kolory (najwygodniej 4). Zatem czekamy na pomysły.

Proszę się zapoznać z nadesłanym materiałem i w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości proszę pisać.

Przesyłam również link do sklepu internetowego gdzie można zamówić materiały plastyczne także do linorytu. Zarówno farby (małe, w tubkach, do linorytu) i wałeczki.

https://www.artequipment.pl/k66,grafika-linoryt.html

Art Equipment 22 7737 861 lub 510 339 338

Proces tworzenia Linorytu (oraz drzeworytu) traconego (reductive linocut)

1) Przygotowujemy projekt z zaznaczonymi podziałami kolorów, których chcemy użyć w naszym projekcie. Trzeba pamiętać, że są dwa rodzaje farb: transparentne i kryjące.

Należy tę wiedzę uwzględnić na każdym etapie pracy i się zastanowić czy chcemy aby użyte przez nas kolory transparentne nakładały się na siebie tworząc nowy kolor, lub, jak w przypadku farb kryjących, mają całkowicie zasłaniać kolor, który znajduje się w warstwie pod spodem.

2) Przenosimy projekt na matrycę (linoleum lub płytę drewnianą).

Pamiętamy o odbiciu lustrzanym! 🙂

Jest kilka sposobów na przeniesienie projektu. Jeśli mamy taką możliwość, możemy użyć kalki maszynowej (fioletowa lub czarna). Można też odwrotną stronę naszego projektu zarysować miękkim ołówkiem i postępować później tak jak w przypadku kalki maszynowej czyli przyłożyć projekt do czystej matrycy i odrysować projekt ołówkiem (w kilku materiałach filmowych są wskazówki jak to zrobić).

3) W pierwszym etapie pracy nad matrycą, wycinamy wszystko to co ma być BIAŁE.

Następnie nadajemy na matrycę pierwszy kolor z naszego projektu (zazwyczaj najjaśniejszy) i od razu odbijamy pełen nakład z obecnego stanu matrycy (10, 15 lub 20 odbitek), ponieważ później nie będziemy w stanie wrócić do tego etapu.

4) Następnie wycinamy wszystko to co ma pozostać białe i najjaśniejsze (biały i nasz pierwszy kolor) i przechodzimy do drukowania drugiego koloru.

5) Tutaj najważniejsze jest aby trafić matrycą dokładnie w to samo miejsce co poprzednio. Jest na to kilka sposobów i niektóre z nich zostały uwzględnione w materiale filmowym zamieszczonym poniżej. Możemy matrycę przyłożyć do papieru dokładnie w to samo miejsce a następnie odwrócić jak naleśnik i odbić ręcznie (baren) lub umieścić pod prasą. Można też zrobić sobie podkładkę z zaznaczonymi marginesami dla matrycy oraz papieru i przykładać papier do oznaczonych marginesów (zawsze dokładnie w to samo miejsce!).

6) Proces wycinania i drukowania trwa dla każdego dodatkowego koloru, aż do wydrukowania ostatniej warstwy. Zazwyczaj drukuje się od najjaśniejszego do najciemniejszego koloru. Po zakończeniu wydruku nie można nigdy wykonać kolejnej edycji, ponieważ blok został wyrzeźbiony podczas procesu tworzenia (dlatego tak ważne jest ustalenie nakładu już przy pierwszym etapie pracy).

Drzeworyt tracony:

FABRIANO tutorial – Xilografia (woodcut) con Umberto Giovannini

https://www.youtube.com/watch?v=QbnEOzutTKI

https://www.youtube.com/watch?v=Rj-uJv35pOc

Linoryt tracony – opis krok po kroku z przykładami

https://www.boardingallrows.com/linoleum-reduction-prints

Linoryt Tracony – materiał filmowy

https://www.youtube.com/watch?v=enYSeVtcp_w

https://www.youtube.com/watch?v=xnkCxcDwfy4

https://www.youtube.com/watch?v=iJlbOAxKJIs

Podgląd filmu YouTube FABRIANO tutorial – Xilografia (woodcut) con Umberto Giovannini

Podgląd filmu YouTube Reduction Block Printing Tutorial

Podgląd filmu YouTube Reductive Printmaking (Linocut 4 colour + white)

Podgląd filmu YouTube Three Color Reduction Print

Podgląd filmu YouTube LINDA COTE-The Making of My Fenland Trail Reduction Linocut


„CERAMIKA”
PROGRAM ZMIENIONY DO FORMUŁY KOMUNIKACJI ZDALNEJ

kurs Akademia Otwarta – dorośli do sztuki
rok akademicki 2019/2020
prowadzący: dr Piotr Lorek, mgr Barbara Lorek
zbigniew.lorek@asp.waw.pl
Zadanie
Temat: RODZINA
Czas wykonania: część projektowa 4 spotkania (dwa piątki i dwie soboty zajęć).
Konsultacje i korekty drogą elektroniczną (Skype, WhatsApp) w godzinach zajęć programowych (piątek 1700 – 2100 i sobota 1000 – 1400) / Do piątku zbieramy pytania i projekty, konsultujemy i w sobotę odpisujemy do godziny 1400.

Drodzy uczestnicy kursu ceramiki,

Mamy nadzieję, że wszystko dobrze u Państwa. My próbujemy odnaleźć się w nowej rzeczywistości i nie chcemy zwalniać tempa.

Siła wyższa spowodowała przerwę w naszych ceramicznych spotkaniach. Aby nie tracić możliwości naszej współpracy mimo oczywistych trudności chcielibyśmy zaproponować Wam zadanie domowe. Ceramiki bez gliny i pieca niestety nie uda się w warunkach domowych wykonać ale możecie przygotować poważne projekty rysunkowe (jeśli ktoś ma trochę gliny mogą być to małe projekciki ulepione na pełno), które posłużą Wam do realizacji projektu w pracowni kiedy będzie to już możliwe.

Nasz temat to: RODZINA – zestaw składający się z dwóch do siedmiu elementów, form ceramicznych, posiadających pewne cechy wspólne, tworzący jednorodną całość.

Możecie zaproponować RODZINĘ naczyń, które mogą różnić się funkcją, wielkością, elementy wertykalne lub horyzontalne ale mimo to będące zestawem bliskich sobie form.

Możecie zaproponować kompozycję abstrakcyjnych brył geometrycznych, które zestawione ze sobą mogą tworzyć różne warianty jednej większej całości, a może ktoś będzie chciał po prostu  sportretować swoich najbliższych.

Czekamy na wasze pomysły i szkice. Konsultacje przeprowadzimy przy pomocy: poczty elektronicznej, Skype, WhatsApp.

Podajemy również stronę sklepu Ceramiq gdzie w razie czego można kupić materiały internetowo, np. glinę: www.ceramiq.pl

Liczymy na szybki kontakt. Serdecznie pozdrawiamy Basia i Piotr


„MALARSTWO I RYSUNEK”

PROGRAM ZMIENIONY DO FORMUŁY KOMUNIKACJI ZDALNEJ

kurs Akademia Otwarta – dorośli do sztuki
rok akademicki 2019/2020
Konsultacje i korekty drogą elektroniczną w godzinach zajęć programowych (piątek 1700 – 2100 i sobota 900 – 1300) / Do piątku zbieramy pytania i projekty, konsultujemy i w sobotę odpisujemy do godziny 1300.

Szanowni Państwo!

W związku z sytuacją w kraju jesteśmy zmuszeni zmienić formułę prowadzenia zajęć kursu „Akademia Otwarta – dorośli do sztuki”.

Nasza propozycja kursu zdalnego z malarstwa i rysunku wygląda następująco:

Każda grupa, zgodnie z planem zajęć, będzie miała do przygotowania 2 zadania wyznaczone przez prowadzących, jedno zadanie rysunkowe i jedno zadanie malarskie.

Zadania rysunkowe będą dotyczyć w większości pracy z natury, anatomii czy fizjonomii, np. „Autoportret” , „Gest”, „Moja rodzina” itp.

Zadania malarskie będą nakierowane zarówno na obserwację, jak i na aspekty rozwijające wyobraźnie a także wykorzystujące różne elementy budowy obrazu np. „Widok z mojego pokoju”, „Wiosna”, „Ogień i woda”, „Koło kwadrat trójkąt” itd.

Do godziny 1700 w piątek, dzień przewidzianych zajęć prowadzący czekają na nadesłane przez Państwa fotografie prac (prosimy robić po jednym zdjęciu jednej pracy, żebyśmy nie utonęli w nadmiarze materiałów). Uściślając – czekamy na 2 prace od każdego uczestnika.

Aby dobrze sfotografować obraz czy rysunek warto go dobrze doświetlić, nie robić zdjęć pod światło. Aby uzyskać odpowiednią ostrość zdjęcia nie można poruszać ręką w trakcie fotografowania, warto się o coś oprzeć albo usztywnić rękę, można oczywiście robić zdjęcie ze statywu ale chyba poradzimy sobie bez tego:) Jeśli praca jest w poziomie – tak ją fotografujemy i analogicznie z pracą przygotowaną w formacie pionowym.

Przestrzeganie terminów i czasów jest zasadne ponieważ ważne jest to, żeby dydaktyk, tak jak na zajęciach, mógł zobaczyć wszystkie prace razem i wówczas je ocenić.

Prowadzący w sobotę do godz. 1300 (tak jak kończyliśmy zajęcia) publikują swoją korektę w postaci zbiorowego e-maila, rozesłanego do członków danej grupy, w tym zbiorowym e-mailu znajdą się prace wszystkich uczestników, żeby wszyscy, tak jak na zajęciach, mogli zobaczyć prace swoich koleżanek i kolegów, skoro będą też mieli dostępny tekst korekty wszystkich prac.

Każdy prowadzący wyśle do swojej grupy konkretne tematy zadań.

Na najbliższe zajęcia (piątek 27 marca) prosimy o przesłanie prac, które wykonywaliście Państwo w marcu w domu – wierzę, że każdy coś przez ten miesiąc namalował lub narysował.

Życzę wszystkim zdrowia i cierpliwości!

dr hab. Igor Przybylski